Home FAQ Campaigns About Articles

چگونه از مشارکت در ساخت داده های انحصاری جلوگیری کنیم

داده های انحصاری ظلم علیه جامعه هستند و هر میزان که کمتر باشند بهتر است. اگر کسی داده ی انحصاری تولید نکند، همه داده ها آزاد و عمومی می شوند. این نوشته به شما کمک می کند تا تولید نکردن داده انحصاری را از خودتان شروع کنید.

تولید نکردن داده های انحصاری ممکن است سخت به نظر برسد و شغل شما را به خطر بیاندازد. اما می توانید با کمترین تغییر این مشکل را حل کنید. در زیر حالت های مختلفی که ممکن است شما را وادار به تولید داده های انحصاری کند را بررسی کرده ایم:

من مستقیما از انحصار و فروش داده انحصاری کسب درآمد می کنم

شغل های زیادی در این دسته قرار می گیرند، مانند نویسنده کتاب یا مجله، طراح یا ایده پرداز، هنرمندی که فیلم یا آهنگ تولید می کند و ... اگر شما جز این دسته هستید با این روش ها می توانید کارتان را ادامه دهید و در عین حال داده هایی که تولید می کنید را در اختیار جامعه بگذارید

کسب و کار من فروش داده نیست، اما داده هایی که نیاز دارم را انحصار می کنم

اگر شما یک تولید کننده آجر هستید و برای خودتان طرح یک کوره را تولید کرده‌اید، اگر یک فروشگاه هستید و می خواهید یک سایت برای معرفی محصولاتتان تولید کنید و به طور کلی اگر شما نیاز به ابزاری داشتید و آن را تولید کردید و داده های آن را انحصار کردید در این دسته قرار می گیرید.

در این شرایط با این که ممکن است فکر کنید انحصار به سود شماست، اما این طور نیست. اگر داده‌های ابزار خود را به صورت عمومی منتشر کنید، آن داده توسط افراد زیادی استفاده می شود و نواقصش توسط آن ها بر طرف می شود و ابزار شما به مرور کامل تر می شود. شرکت های زیادی مانند گوگل و فیسبوک از این مطلب استفاده کرده و بعضی از داده های خود را به صورت عمومی منتشر می کنند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.