Home FAQ Campaigns About Articles

برند های غیر متمرکز

This is a draft article.

برند یا نشان تجاری، یک نام یا نماد است که یک محصول یا فعالیت را از نمونه های مشابه آن متمایز می کند.

مردم به دلایل مختلفی از برند ها استفاده می کنند:

دو دلیل اول دلایل منطقی ای نیستند و توسط تبلیغات کمپانی ها به وجود آمده اند. اما دلایل بعدی چیز هایی هستند که بدون برند نمی توان به آن ها دست یافت.

اما برند ها مشکلاتی هم دارند. عموما فقط یک شرکت خاص حق دارد که محصولات یک برند را تولید کند و اگر دیگران دست به تولید آن محصول بزنند محصولشان فیک یا تقلبی نامیده می شود. جامعه (باز به دلیل تبلیغات گسترده برند ها) افرادی که از محصولات فیک استفاده می کنند را طرد و تنبیه می کند، با این که عموما قیمت محصولات فیک کمتر و بعضا کیفیتشان بهتر است (مثلا ساعتی ۱۰۰ میلیون تومانی در بازار هست که فیک ۱ میلیون تومانی آن ضد آب و در مقابل ضربه مقاوم تر است.) و خریدشان عقلانی تر به نظر می رسد؛ جامعه خرید کالای فیک را قابل قبول نمی داند. پس رقابت از بین می رود و قدرت و ثروت در آن شرکت خاص متمرکز می شود.

به کمک برند های عمومی یا غیر متمرکز می توان در عین استفاده از مزایای برند، معایب آن را نیز نداشت.

برند غیر متمرکز چیست؟

منظور این نوشته از برند غیر متمرکز، یک استاندارد عمومی است که هر کسی بتواند طبق آن محصولاتی تولید کند که یکپارچه باشد. برای مثال اپل یک برند برای گوشی هوشمند است و می توان اندروید را یک برند غیر متمرکز مشابه آن در نظر گرفت. هر کسی می تواند گوشی اندرویدی بسازد و همه گوشی های اندرویدی شرایط مشابهی دارند، مثلا نرم افزار های مشابهی روی آن ها نصب می شود یا سنسور های مشابهی دارند. به همین دلیل تفاوتی ندارد که گوشی اندرویدیتان را از سامسونگ بخرید یا از شیائومی اما گوشی نمی توان همین گزاره را برای گوشی سامسونگ در مقابل گوشی اپل گفت.

برند های غیر متمرکز در همه جا می توانند ظاهر شوند و فقط مختص عرصه نرم افزار نیستند. برای مثال کابل های شبکه نیز می توانند یک برند غیر متمرکز حساب شوند. برند های غیر متمرکز می توانند بسیار جامع یا بسیار مشخص باشند، مثلا همین کابل شبکه یک برند جامع است اما کابل شبکه CAT6 یک برند مشخص است و خصوصیات بیشتری را باید رعایت کند. یک کابل شبکه CAT6 اصغر با مدل اکبر هیچ تفاوتی ندارد و می توان گفت که CAT6 کاملا مزیت هایی که برای برند گفتیم را پوشش داده است.